tirsdag den 14. juni 2011

Ferietur

Så kom vi godt hjem fra en rigtig dejlig ferietur rundt i Diskobugten.

Inden vi tog af sted på ferie, nåede vi lige endnu en oplevelse.

Smokie (70er bandet med sangen om ”Alice” og ”Have you ever seen the rain”) skulle spille i Aasiaat, som jo er musikkens hjerte… Der havde dog været nogle problemer omkring bookning af hotellejligheder til dem, så i sidste øjeblik bliver jeg (på sømandshjemmets vegne selvfølgelig) kontaktet af en lettere panisk arrangør, der vil høre, hvor mange værelser vi har. Det er dog al for lidt, men jeg reserverer dem vi har til Smokie. Det synes vi jo alle på sømandshjemmet er rigtig sejt, at vi skal have nogle af bandmedlemmerne til at bo hos os. Men da dagen så kommer, tropper både lydmænd, musikere med videre op på sømandshjemmet og forventer, at de alle skal bo samme sted. Da dette jo af logistiske årsager ikke lige var muligt, var de ved at være klar til at flyve til en anden by. Dette ville jo være ærgerligt for byen, der trods alle de kendte kunstnere, som står i kø til at få lov til at spille, også gerne havde hørt Smokie spille i sportshallen. Efter arrangørens tårer, løfter og bønner lykkes det dog at skabe plads til hele bandet med slæng ved at Paul og jeg pakker alle vores ting og flytter ned i to af de hotellejligheder, som ikke var gode nok til Smokie. Det samme gør en gæst (han slipper dog for at pakkeJ). Martin flytter ind hos Jakob og så er der en rigtig rigtig glad og lettet arrangør. Det er jo dejligt at se. Især dejligt er det, at Paul og jeg samt gæsten får gratis billetter for at flytte væk fra sømandshjemmet. Så vi kom til en festlig koncert natten inden afrejse. Desuden kunne sømandshjemmet, så lige tjene min månedsløn ind ved at leje mit værelse ud mens jeg var på ferie. Smart ;)

Vi nåede også lige at overvære en flok konfirmander i nationaldragter i kirken inden vi skulle sejle. Da det dog virkede til at gudstjenesten aldrig fik ende, var vi nød til at gå før tid. Men der var alligevel et rend ud og ind af kirken, så vi virkede bare lokale ved at gå ud midt under det hele J

Sejlturen var helt fantastisk. Solen kom endelig frem, som vi skulle til at have ferie, så det var skønt. Desuden fik vi set en enkelt hval i havet på vej til Diskoøen, så det var rigtig fedt at opleve.

Endnu mere begejstret var Paul dog over at se et boom af ammasætter (fisk) ved strandkanten på Diskoøen. Der var så mange, at vi kunne samle dem op med hånden.

Fiskene var også gode som hundemad. Så de fik mere end rigeligt :)

Vores gæstfrie vært havde også indsamlet rigtig mange dagen før, så vi fik lov til at få dem til aftensmad. Det smagte rigtig godt – ligesom stegte ål.

Det var skønt at komme væk fra vores lille ø til en anden, hvor det virkede til, at der var mere sommer og liv. Der var dog stadig sne rundt omkring og smeltevand, så vi kunne ikke rigtig gå de planlagte ruter, men hyggede os godt alligevel.

Efter to overnatninger gik turen videre med færgen til Ilulissat. Det var også en vildt smuk tur, hvor vi fik lov til at sejle forbi isfjorden i midnatssolen.

I Illulissat var der også skøn sommerferie-stemning med turister, cafeer og selvfølgelig vild flot natur. Vi boede på”strandvejen” hos den danske præst.

Han grillede hellefisk til os den sidste aften. Så vi blev godt forkælet af vores værter.

Nedenfor ses sollyset fra terassen kl 2 om natten:

I Illullissat gik vi bla. en meget flot tur langs isfjorden med en masse pauser indlagt på turen :)

Det var også en go tur hjem igen, hvor der endnu engang dukkede en hval op for lige at hilse. Det var dog ikke så meget, som vi havde håbet på.

Til gengæld kørte vi lige ud til lufthavnen i går for at spejde udover havet og mon vi så ikke ser to hvaler, som blev ved med at komme op af havet, dreje rundt og pruste luft ud. Det var så fedt. Så endte vi med at se hvalerne rigtig godt – nærmest i vores egen baghave (som Paul sagdeJ).

Nu har vi ca. 5 uger tilbage. VI flyver hjem den 23.juli. I dag har vi lige sagt farvel til Martin, som har været assistent her i et år, så han kommer selvfølgelig til at mangle på sømandshjemmet. Men tiden kommer til at gå hurtigt, regner vi med, for nu er det endelig blevet sommer.
Sneen var stort set forsvundet mens vi havde været af sted på ferie, så nu er der ved at være fugleliv osv.

Der er også konstant lyst, når der ikke er skyer på himlen, så når man går i seng, virker det som højlys dag. Jeg må også have begge vinduer åbne for ikke at svede væk. Vi har jo omkring 5 grader!! J