tirsdag den 5. april 2011

Miniferie og pengehalløj

Så har vi for første gang haft fire fridage i træk. De gik egentlig overraskende hurtigt. Stakkels Paul skulle starte igen lige på og hårdt med to åbne-vagter, som starter kl. 6 med at lave morgenmad. Ifølge ham selv har han altid morgenvagter og jeg altid lukke vagter, som først starter kl. tre (bortset fra andagt kl. 9.30). Så jeg kunne sove længe i dag, stå op og høre andagten, som Paul stod for i dag og derefter spise morgenmaden, som Paul også havde stået for i dag – lige til at holde til (for migJ).
Fridagene har været rigtig hyggelige. I går var vi endelig ude at prøve hundeslæde. Det var virkelig en fantastisk oplevelse. Der var høj solskin og ikke rigtig nogen vind – bortset fra den lidt ildelugtende vind, som kom fra hundenes bagdele, men det er jo en del af charmen med fisende hunde og ellers klarede de rigtig godt at trække rundt med os. Det var dog lidt svært at slippe af med lugten af hund bagefter, men så kunne mindet holde længere J.


Jeg har prøvet hundeslæde før, men da det var i ca. minus 40 grader kunne jeg bedst huske, hvor koldt det var. Derfor var jeg utrolig varmt klædt på med to par strømper og et par uldsokker, to uld trøjer og almindelige bukser, som næsten ikke kunne komme uden over de to lag ski underbukser, jeg også havde på. Og derudover havde jeg overtræksbukser og jakke. Så jeg var godt svedt, da de vi kom frem til hundeslæden, men til gengæld kunne jeg sidde lunt og godt oven på slæden, som også var godt betrukket med dejligt varmt (og lugtende) skind J. Det vidste sig endda at vores chauffør er byens mester i hundeslædeløb og har medvirket til en film, som nogle af vores tidligere gæster har været her for at lave. Så han bliver sikkert vældig berømt J.
Søndag var vi til gudstjeneste og i folkekirken om aftenen, hvor der var guitarkoncert. Det var rigtig hyggeligt, da vi så lige kunne hilse på diverse danskere, som vi har mødt på henholdsvis sømandshjemmet, til is-skulpturfestival og til badminton.
Lørdag aften var vi igen hjemme hos Dan og Gudrun fra frikirken og spise. Og endnu engang udfoldede vi os med Wii, så det var en hyggelig og sjov aften J
Ellers er vi blevet færdige med matador og jeg har læst en etnografisk rapport om ufaglærte arbejderes værdier på en grønlandsk arbejdsplads, så må jeg jo se, om det kan vise sig nyttigt. Indtil videre prøver jeg at ligge et lille pres i forhold til lønforhøjelse. Dette er jo pussigt nok en værdi for både faglærte og ufaglærte ;) Så jeg fremlagde dette ønske til vores personale møde i sidste uge, da hele personalegruppen vist gerne vil have højere løn, men ingen rigtig ville skrive sig på, som den, der havde forslået emnet. De er alle timeansatte, så de får kun løn, når de er på arbejde. Hvis de er syge og får en lægeerklæring, kan de få omkring 150kr om dagen fra kommunen (hvilket de vist er godt tilfredse med – da det jo er bedre end ingen penge!).
På sømandshjemmet ligger lønnen på omkring 80kr i timen for de ufaglærte og omkring 90kr for den ene faglærte, der er der. Dette er under gennemsnittet for medlemmerne af fagforeningen SIK. Vores kommune er dog den, som har det laveste lønmæssige gennemsnit, så i forhold til deres naboer, er lønnen ikke nødvendigvis dårlig. Der er dog heller ingen pensionsopsparing, så der må de igen henvende sig til kommunen, når den tid kommer.
Den kommune vi bor i er uheldigvis også den kommune med den højeste skat, så vi betaler 45 %. Dette giver så de kommunalt ansatte den fordel, at flere bor gratis i nogle af kommunens huse – dette har lige været fremme i nyhederne. Men vi har da også en gæst her, som bor er på kommunens regning i et par måneder for den nette sum af 895kr pr. nat inkl. morgenmad. Det er da god forvaltning af skattekronerne J.
Selvstyret er heller ikke fedtet. Vi snakkede med en lærer på jern og metal skolen. Han holder altid kursus i en by, hvor ingen af eleverne kommer fra. På den måde får de styrket sammenholdet og får set lidt af Grønland. Fly og hotelpriser er jo temmelig høje, så det er med at udnytte muligheden for at komme rundt. Det kan godt være, at selvstyret lige skal spørges om, hvorfor han skal bruge et par millioner mere end sidste år, men han får altid pengene uden problemer, fortalte han. Uddannelse er jo vigtig. Derfor ligger deres omkostninger for internet også på omkring 3 millioner kroner om året, men det betaler selvstyret også. De unge skal jo kunne komme på nettet… Så måske vi skal overveje at betale lidt mere i bloktilskud med den gode forvaltning af pengene J
Man kan vel sige, at mens Danmark giver penge i bloktilskud, så høster danske virksomheder penge fra grønlandske arbejdere, som hverken får løn under sygdom eller pension, samtidig med at deres timeløn ligger godt under de fleste danskeres (danskerne heroppe er desuden typisk funktionær ansatte i modsætning til de fleste grønlændere som er timeansatte).
Det var vist nok om penge osv. J
Så kan jeg jo lige fortælle den glædelige nyhed, at vi vist endelig kan hente vores ski på torsdag… juhuuu J

4 kommentarer:

  1. Dejligt med slædeturen - håber I begge kunne holde varmen.
    Nyd nu jeres ski og tag på nogle gode hyggeture.
    Rart at høre nyt om småt og stort.

    Knus fra Vivian /mor

    SvarSlet
  2. Også en lille blog hilsen fra Fyn.
    Ja, der er mange nye oplevelser stadig væk, både med hensyn til natur og kultur, det er åbenbart ikke alle der er lige rare at opdage. Men dejligt med skiene og at humøret er godt og at i stadig trives og kan opleve.
    knus til jer.

    SvarSlet
  3. Hej
    Det er længe siden, jeg har været herinde på bloggen, så der var jo meget ny spændende, sjov og underholdende læsning for mig - dejligt med din humorristiske stil - du skriver også sjovt og levende:)Og skønt med alle de dejlige billeder.
    Først TILLYKKE med skulpturprisen - hvor sejt:)
    Så nu har I både kælk og ski, så nu skal i da ud at lege - den der scooter klæder dig nu også meget godt!!. Og hundeslæde....det lyder også fantastisk - efter din beskrivelse omkring din beklædning ser jeg en Michelin-mand m/k for mig - kunne du overhovedet bevæge dig?? Håber du har fået en anden lugt i næseboerne nu:)
    Sejt du lige smed en løn-snak på bordet - der er sikkert mange, der har sendt dig en varm tanke der. Hvordan gik det med det?
    Glæder mig til næste afsnit:)
    Kærlig hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  4. Tak :)
    Desværre er der vist ikke sket så meget efter løn-snakken, men tingene plejer jo heller ikke ligefrem at gå hurtigt her... så forhåbentlig kommer der forbedringer på et tidspunkt...
    (jeg kunne godt bevæge mig med min pålædning til hundeslædeturen, men heldigvis var det jo mest hundene, som skulle bevæge sig, da vi kom frem til dem :)
    Kh K.

    SvarSlet