mandag den 18. april 2011

Ski

Nu har vi fået ski, så vi er nok gået foråret lidt anderledes i møde end jer i DK (og i de endnu sydligere dele af verden).

Jeg tror, jeg havde undervurderet langrend en smule, da det ikke er helt så let, som jeg først havde antaget. Det er derfor blevet til et par fald i sneen – især fordi dette er min eneste bremse-teknik ned ad bakker J.
Her er et rigtigt flot område i fjeldet, hvor man kan stå på langrend. Der er en skiklub i byen, som om lørdagen laver spor-ruter, som man kan følge. På den måde bliver det en del lettere. Dette varer dog kun indtil sporene er ødelagt og krydret med forhindringer i form af snedriver (heldigvis er disse forholdsvis bløde at vælte i).

Men det er rigtig skønt at have en aktiv aktivitet ”mere” at kunne lave. Så nu er badminton på standby, mens sneen stadig er her.
Byen er rigtig ved at ”blomstre op” (dog uden blomster) her i foråret, så der har både været besøg af den nationale theatergruppe og en jazzgruppe. Da det jo er svært at koordinere arrangementerne i sådan en livlig by, kom de uheldigvis til at være præcist på samme tidspunkt, så der kom ca. 30 gæster til hver arrangement… Paul og jeg havde valgt theaterstykket, som var Robinson Cruise. Det var humoristisk, men med en lidt pludselig og flad slutning, da der ikke var folk nok til rigtig at klappe, så skuespillerne blev ikke kaldt frem til buk og klap osv. Så det var lidt en mærkelig fornemmelse…
I anledning af påsken var der i går aftes påskekoncert i kirken. Det var der stor tilslutning til, så det var hyggeligt. Der var tre kor og byens guitarist, som tidligere har holdt koncert i kirken. Tidligere på dagen var vi med til dansksproget gudstjeneste, da kirken havde besøg af en dansk præst, som ellers holder til i Ilulissat. Det var dejligt med en gudstjeneste, hvor man kunne forstå det hele. Jeg synes også det var en rigtig god prædiken (Pauls første kommentar efter prædikenen var dog meget loyal, at hans fars prædiken til palmesøndag var bedre, så den glæder jeg mig til at læseJ).
Vi havde haft fornøjelsen af at hilse på præsten tidligere, hvor vi havde været på besøg hos et par, som er gode venner med sømandshjemmet (eller nærmere tilknyttet sømandshjemmet og gode venner med de ansatte derJ). Det var rigtig hyggeligt at blive inviteret ind i endnu et hjem, nyde ilden i pejsen, en lun æblekage og godt selvskab. Desuden er vi nu velkomne til at overnatte hos præsten i Ilulissat, så det er jo helt perfekt, da vi har planlagt en lille ”sommerferie” dertil efter et ophold på en nabo ø, hvor præsten også havde et overnatningstilbud til os J.
  Ellers har vi fået pyntet godt op til påske, da den store kasse med påskepynt blev fundet frem i går. Efter præstens mening var jeg lidt for diskret med pynten. Det kunne jeg selvfølgelig ikke have siddende på mig, så nu ligner vores spisesal et fastelavnsris (eller nærmere et påskeris).
Go påske 


4 kommentarer:

  1. Selvom det er forår i Danmark, glæder vi os over at I har fået ski "på benene".
    Ja faldteknik - er jo også en teknik.... øvelse gør mester..

    Vi glæder os over alle gode venner og nye kontakter I skaber. HVornår skal miniferien løbe af stabelen?

    Vi har netop haft besøg af et hold venner/ min kusine og ÆF - Bodil og Bent Fodgaard) som har boet 4 år i Ilulissat - sjovt at høre dem fortælle om livet deroppe.

    Tak for loyalitet Paul - men den var også god...

    Husk lige jeres mail - jeg mangler et svar.

    Knus fra mor og far / Vivian og Carsten

    SvarSlet
  2. Min kære søde pige.
    Hvor jeg dog elsker din fortælleteknik :)
    og hvor er det bare dejligt hver gang at kunne læse nyt fra verdenseventyret. Jeg giver Vivian og Carsten ret: faldeteknik er en god ting og en fin teknik; og det gør ikke oplevelsen ringere hvis der er nyfaldet sne, men så heldige er i vel ikke :-)
    dejligt med påskeferie, nogle arbejder:( hvad med jer?
    knus til jer begge to, og mange påske kram fra Fyn.

    SvarSlet
  3. fedt med skiene endeligt, dejlig anderledes måde at byde foråret velkommen end her:) Jeg forstår det dog ikke helt...er der andre stoppeteknikker end faldeteknikken??!!
    Det må egentlig være svært for dig at stikke en finger i jorden der oppe, det er måske også derfor du ikke helt har forstået deres planlægningslogik og derfor lyder lidt sarkastisk omkring det dobbelt-up på arrangementer de så smukt fik arrangerede :)

    SvarSlet
  4. :) :) aha... så forstår jeg bedre, at det ligesom er min vedvarende teknik på ski, hvis der ikke er andre...
    Og ja du har ret; jorden er jo frossen -- og der er kun et meget tyndt lag, som ligger oven på klipper, så det er ikke til at stikke en finger i jorden. Det skulle jeg nok have gjort hjemmefra :)

    SvarSlet